Як війна вплинула на plant-based бізнеси

Повномасштабне вторгнення завдало важкого удару українській економіці, зробивши умови існування малих і середніх бізнесів ще складнішими. Водночас українці та українки продовжують змінювати свої харчові звички: згідно з дослідженням некомерційного проєкту UA Plant-Based, навіть у воєнний час близько 20% людей взагалі не споживають або ж намагаються зменшувати кількість продуктів тваринного походження у раціоні. Станом на початок 2022 року, в Україні було декілька десятків малих і середніх бізнесів у сфері plant-based: виробників, служб доставки, закладів і магазинчиків. Тож представниці проєкту поспілкувалися з виробниками рослинних альтернатив і дізналися, як війна вплинула на ринок, що стрімко розвивався до повномасштабного вторгнення росії в Україну.

Реакція на війну 

Рослинний фарш Eat Me At — один з найпопулярніших рослинних альтернатив в Україні, присутній в багатьох мережевих супермаркетах і закладах. Це також один з найбільших рослинних бізнесів з точки зору обсягів виробництва та впізнаваності серед споживачів. Їх, як і більшість виробників, повномасштабне вторгнення застало зненацька, тож перші дні команда лише спостерігала за подіями, поставивши безпеку колективу на перше місце. 

Але дуже швидко режим очікування змінився на діяльність, і більшість команд почали волонтерити та реалізовувати продукцію для потреб громадян і військових. Eat Me At допомагав волонтерам годувати киян, які переховувалися в метро, а також тероборону, пацієнтів лікарень і навіть військових-веганів. Команда скооперувалася з кількома столичними закладами, зокрема Savage Food, яким віддавала продукцію для приготування страв.

Рослинний бренд ледве не з найбільшим асортиментом Green Go також кооперувався з волонтерськими організаціями для допомоги воїнам-веганам, а пізніше запустив «Підвішену котлету» та відкрив збір для донатів на потреби військових. Перший в Україні виробник рослинних нагетсів Wanted Vegan віддав майже всю продукцію зі складу організаціям, які годували людей в столиці. А київська команда The Loopci разом з друзями готували по 300 повноцінних рослинних обідів на день для цивільних і захисників, та відправили вже кілька тисяч своїх культових веганських тушкованок на фронт.  

Всі виробники зіштовхнулися зі значними змінами в колективі: хтось повертався додому чи у більш безпечні регіони, а хтось вирішив виїхати за кордон. Ще більше людей витрачали весь свій час на волонтерство: хтось випікав хліб, хтось шукав тепловізори, а хтось фасував гуманітарну допомогу і виплітав маскувальні сітки. Але це не завадило більшості бізнесів бути гнучкими та продовжити роботу, щойно завершився період адаптації до нових воєнних реалій. 

Водночас декілька бізнесів закрилися, не встигнувши повноцінно показати себе на ринку. Серед них: київська доставка рослинної їжі Greenly, фастфуд-заклад Вегануті та виробник рослинного м’яса Greenz, який не зміг навіть запуститися. Найбільше виробництво рослинних м’ясних альтернатив Vegetus, потужності якого були в Харкові, були змушені надовго припинити роботу, і зрештою здійснити релокацію до Чехії. А компанія Ardis Group повністю припинила розробки рослинних сирів, які мали б стати першою комерційною лінійкою подібної продукції українського виробництва.

Нові реалії 

Звісно, всі сподівалися на швидке завершення повномасштабної війни, але тривалість конфлікту змусила бізнеси адаптуватися. Наразі позиції утримують ті, хто вміє бути гнучкими та знаходить можливість пристосовуватися до складних воєнних реалій та зменшених продажів. 

Купівельна спроможність українців і до війни була невисокою, але тривала війна призводить до суттєвого погіршення ситуації: згідно з висновками експертів, громадяни втратять купівельну спроможність на всі 40-45%. Змінний курс валют, порушення логістичних ланцюгів, руйнування та розкрадання майна, окупація виробничих потужностей і складів, закриття магазинів і закладів харчування — з такою безпрецедентною кількістю проблем доводиться зіштовхуватися виробникам. А коли мова йде про відносно нішеву продукцію, як-от альтернативи м’яса й молока, ситуація видається ще складнішою. 

Імпортер кокосового згущеного молока Nature’s Charm безпосередньо зіштовхнувся з окупантами: склад солодощів знаходився в Гостомелі, і декілька прильотів зруйнували велику частину приміщення. Тож тривалий час робота команди була спрямована на відбудову складу та порятунок вцілілої продукції. 

На думку Wanted Vegan, економічна ситуація тисне на виробників з усіх сторін: постачальники інгредієнтів збільшують ціни та переводять на 100% передоплату, а ритейл вимагає довоєнних відтермінувань. Але навіть в таких умовах помітна тенденція повернення до довоєнних об’ємів. Деяким бізнесам навіть вдається впроваджувати позитивні зміни: наприклад, Eat Me At вдосконалюють рецептуру свого основного продукту та розширюються, Green Go запускають унікальні рослинні новинки, а Ardis Group продовжують відкривати в мережевих супермаркетах Простори вільної їжі для рослинної продукції.

Крім того, багатьом вдається помічати й позитивні тенденції в нинішніх обставинах. Компанії навчилися бути гнучкішими та оперативно реагувати на зовнішні зміни та вимоги ринку. Всі помічають, що українська продукція викликає повагу та зацікавленість, хоча й експортні можливості досі обмежені. Нарешті, як каже представниця Ardis Group«У таких надскладних умовах для країни відчувається дуже потужне єднання людей та бізнесів. Кожен готовий робити свій вклад задля спільної перемоги, що дає можливість тримати економіку країни на плаву»

Підтримка держави 

В Європі та США вже давно тривають дискусії щодо державної підтримки рослинних бізнесів. Це надважлива ініціатива, адже глобальна трансформація тваринництва є ключовою у подоланні кліматичної кризи та голоду. В Україні ця сфера, на жаль, досі не помічена урядом: рослинні виробники вимушені своїми силами освічувати аудиторію та спонукати споживачів переходити на рослинні альтернативи. 

Всі розуміють, що зараз державі є куди спрямовувати свою увагу, але підтримка сталих і відповідальних локальних бізнесів важлива навіть у воєнний час. Представники Eat Me At стверджують: «Ми можемо і повинні показати світу, що Україна не тільки бере допомогу, а й виробляє якісні продукти, і може забезпечувати себе самостійно».

Для цього малим і середнім бізнесам вкрай необхідна конкретна підтримка: сприяння та розвиток експорту, дозвіл на виїзд у бізнесових питаннях, кредитні та грантові програми. Львівський виробник Зелена корова також вважає важливою роботу з мережевими супермаркетами, адже чимало магазинів затримують платежі, вбиваючи таким чином маленьких виробників.

Ба більше, після того, як петиція за введення рослинних сухих пайків набрала необхідних 25 тисяч підписів, стала очевидною ще одна потреба. Держава має забезпечити рослинним харчуванням бійців та бійчинь, які захищають нашу країну, але не можуть чи не хочуть споживати м’ясо тварин. Виробники рослинних альтернатив можуть покрити державні закупівлі високобілкових і поживних рослинних продуктів для захисників, але досі жодної ініціативи у цьому напрямку не було. 

Чому це важливо? 

Нинішня продовольча система, заснована на тваринництві, є основною рушійною силою кліматичної кризи та втрати біорізноманіття. Глобальний перехід на рослинне харчування має величезний потенціал для скорочення водо- та землекористування, зменшення викидів парникових газів і покращення здоров’я населення. Трансформація продовольчої системи — необхідний крок для пом’якшення наслідків зміни клімату, і його варто робити вже зараз, об’єднавши зусилля споживачів, бізнесів та держав. 

Дійсно, якнайшвидше завершення війни — це зараз фокус нашої держави. Але в час, коли навколишнє середовище та здоров’я наших людей активно знищують загарбники, підтримка сталих та інноваційних бізнесів надважлива. Особливо тих, що не лише продовжують працювати в надскладних умовах, а й знаходять час і кошти на благодійну діяльність і волонтерство. Представниці Green Go сказали: «Кожне випробування — це нові можливості. Така вже вдача в українців: чим більше нас намагаються знищити, тим сильнішими ми стаємо». Це дійсно так, але об’єднання зусиль дуже важливе для того, щоб ставати сильнішими, протистояти ворогу фізично й економічно, та робити нашу країну кращою для її громадян і громадянок.

Алевтина Козачок, координаторка UA Plant-Based
Для: PostEat

    Alevytyna Kozachok
    Координаторка проєкту UA Plant-Based