Маркування харчових продуктів є важливим аспектом продовольчої індустрії, вимоги до якого зазначені в Законі України 2639-VIII «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів»
У нещодавніх змінах в постановах цього документу було зазначено, що різні маркування харчових продуктів мають бути сфокусовані на забезпеченні інформації, необхідної для захисту здоров’я та інтересів споживачів. Таким чином, ці дані повинні бути чітко виражені, надавати вірогідні та зрозумілі факти про характеристики товару. Це здійснюється за допомогою описів і знаків на пакуванні, які стосуються властивостей цього харчового продукту: фізичний стан, перелік інгредієнтів, наявність алергенів тощо. Маркування повинні бути використані відповідно до загальних і спеціальних правил маркування харчових продуктів, які визначені Регламентом (ЄС) №1169/2011.
На полицях магазинів у різних країнах світу досить часто можна побачити продукти з маркуванням «без глютену» (gluten-free). Це є важливим для людей, які дотримуються безглютенової дієти чи страждають від целіакії. Окрім цього, якщо людина має лактозну недостатність, маркування «без лактози» (lactose-free) допоможе обрати безлактозні харчові продукти. Іншими прикладами маркування товарів є «без додавання цукру» (sugar free), «продукт органічного походження» (organic), «без ГМО» (gmo free), «продукт з низькою енергетичною цінністю» тощо.
Проте постанови щодо відповідного маркування продуктів стосується не лише цих алергенів, а й також інгредієнтів тваринного походження, що є важливим для людей, які дотримуються вегетаріанської або веганської дієти. Наприклад, товарний знак «Vegan» використовується з 1990 року для того, аби зазначити, що цей продукт не містить компонентів тваринного походження та не був тестований на тваринах. Сертифікат цієї позначки належить Vegan Society — веганському благодійному товариству у Великобританії, яке просуває і підтримує веганський спосіб життя. Маркування «Vegan» (буква «V» з листочком) можуть використовувати виробники в різних куточках світу, щоб підтвердити веганське походження своєї продукції. Наразі понад 48 000 продуктів у 79 країнах, зокрема харчові, косметичні товари, елементи одягу та декору використовують цей знак, аби підтримати спосіб життя, що характеризується повною відмовою від продуктів експлуатації тварин.
РОСЛИННІ ХАРЧОВІ ПРОДУКТИ ЗАЙМАЮТЬ ПОЗИЦІЮ МІЖ ВЕГЕТАРІАНСЬКИМИ ТА ВЕГАНСЬКИМИ
«Торгове маркування “Vegan” допомагає брендам чітко наголосити на своїх веганських продуктах. Це також допомагає зрозуміти їхній ланцюжок постачання, підтримує постійно чимраз більший попит на веганські продукти на ринку та надає споживачам можливість швидко приймати рішення про покупку [товару]», — зазначає The Vegan Society. Усі гроші, отримані від брендів, які платять за використання маркування «Vegan», компанія витрачає на популяризацію веганського способу життя.
Нещодавно до багатьох веганських брендів постало питання щодо різниці між веганськими товарами та продукцією рослинного походження. Рослинні харчові продукти займають позицію між вегетаріанськими та веганськими, адже деякі з них можуть містити яйця чи молочні компоненти, проте вони однаково не повинні містити у складі м’ясну продукцію. Дослідження серед приблизно 1 000 людей у Великобританії показало, що 64,1% людей вважають, що термін «рослинного походження» означає «веганський». Саме тому різниця між цими двома поняттями залишається не чітко визначеною. Окрім цього, на основі результатів цього дослідження було наголошено на тому, що люди у вікових категоріях 55-65 надають перевагу маркуванню харчових продуктів «рослинного походження», а не «веганський». Проте у переважній більшості учасники дослідження все ж таки обирають веганські товари частіше, адже ця позначка точно зазначає відсутність вмісту будь-яких продуктів тваринного походження.
Мійоко Шіннер, засновниця власного бренду веганського сиру та масла, наголошує: «Термін “веганський” означає набагато більше, ніж просто інгредієнти в їжі. Він описує спосіб життя, що характеризується співчуттям і турботою не лише коли йдеться про вибір дієти… Звичайно, ми можемо заохочувати людей вживати продукти рослинного походження, не вживаючи слова “веган”, але тоді ми не спонукали б справжню обізнаність та свідомість».
ТОВАРИ, ЯКІ МАЮТЬ МАРКУВАННЯ «ВЕГАНСЬКІ», МОЖУТЬ СПРИЙМАТИСЯ ЯК ПРИЗНАЧЕНІ ДЛЯ ПЕВНОЇ ГРУПИ ЛЮДЕЙ
Однак більшість відомих веганських компаній, такі як Beyond Meat і Just Egg навпаки уникають класифікації своєї продукції, як веганську, через що використовують позначку «рослинного походження». Сьюзі Сьєрра, засновниця нового австралійського бренду олій для обличчя, зазначає: «Я не хотіла наголошувати на тому, що мій бренд веганський… я інтегрую веганство як цілісну частину свого способу життя та свого бренду. Через те, що ми не ставимо людям виклик з великим “веганським” гаслом, ми є витонченими та неконфронтаційними, люди починають цікавитися, і це часто відкриває двері до змістовної та цінної розмови». Нещодавнє дослідження UA Plant-Based поміж 2000 респондентів допомогло проілюструвати, що зазвичай більше людей обирають продукт з маркуванням «рослинного походження» (58%), аніж «веганський» (35%). Можна зробити висновок, що позначка «рослинний» найбільше приваблює середньостатистичного споживача (особливо, якщо людина не дотримується рослинної дієти).
БІЛЬШІСТЬ ВІДОМИХ ВЕГАНСЬКИХ КОМПАНІЙ, ТАКІ ЯК BEYOND MEAT І JUST EGG УНИКАЮТЬ КЛАСИФІКАЦІЇ СВОЄЇ ПРОДУКЦІЇ, ЯК ВЕГАНСЬКОЇ, ЧЕРЕЗ ЩО ВИКОРИСТОВУЮТЬ ПОЗНАЧКУ «РОСЛИННОГО ПОХОДЖЕННЯ»
Юля Козачок, психологиня кампанії UA Plant-Based, прокоментувала вибір споживачів на користь маркування «рослинний продукт»: «Товари, які мають маркування «веганські», можуть сприйматися як призначені для певної групи людей. По аналогії: діабетичні продукти для тих, хто хворий на цукровий діабет; веганські — для веганів. “Якщо я не веган, то навіщо мені це купувати?”, — саме така реакція може виникати у людини. Інша можлива складова — це сформоване відношення до веганського типу харчування як до такого, що призведе до хвороб/має мало білку/є сектантським. У нашому суспільстві часто можна зустріти людей, що вважають веганські страви неповноцінними, тобто тими, що не мають достатньої кількості поживних речовин. А самі вегани підривають своє здоров’я. Натомість маркування “рослинний продукт” асоціюється з багатими на вітаміни овочами та фруктами, сприймається позитивно та привабливо».
Розібратися з веганськими та рослинними продуктами може бути важко, а вищезгадані ресурси є доказами, що в нашому соціумі існує багато суперечливих суджень щодо продуктів не тваринного походження.
Авторка статті: Валерія Лукьянова, спеціально для NewFood.