Всі мають улюблені десерти дитинства: для когось це згущене молоко та цукерки «корівка», для когось печиво «картопля», а для багатьох — пухкий і ніжний зефір, що тане в роті багатством смаків. Оскільки світ стрімко рухається в напрямку plant-based, чимало кондитерів відмовляються від використання молока, яєць та інших продуктів тваринного походження. Ліза Поліщук — одна з творчих майстринь, котра знайшла спосіб зробити не альтернативу традиційного зефіру, а щось набагато смачніше та вишуканіше! Представниця UA Plant-Based поспілкувалася з засновницею, аби познайомити всіх із крафтовим виробництвом Zefirium Vegan!
Розкажи, що тебе надихнуло на створення веганського зефіру? Яка історія створення Zefirium Vegan?
Готувати я полюбила ще у сім років, коли ми зі шкільною подругою взяли книгу рецептів моєї мами та приготували перше в житті печиво з корицею… Чесно кажучи, половина згоріла, але це мене не розчарувало, а навпаки — здалося мені чудом! Коли я готую, то відчуваю себе художником. Творцем, який малює кольором, смаком і ароматом. Сам процес мене дуже надихає, обожнюю його кожною клітинкою свого тіла.
Я ніколи не готую за рецептом: вивчаю техніки та досліджую кулінарію як науку. З 18 років полюбила випічку, вона мене затягнула, і вже через рік я намагалася робити торти на замовлення. Працюючи кухарем і кондитером, я завжди мріяла про своє, але класичні десерти мене не влаштовували, тож я продовжувала досліджувати. Коли я перейшла на рослинне харчування, я зацікавилася дослідженням веган-десертів і помітила величезну «білу пляму»: веган-зефіру практично не було! Це і стало моїм моментом БІНГО!
Я завжди вміла робити зефір за традиційним рецептом і була впевнена, що навіть без яєць у мене все вийде. Тоді я пішла з роботи та витратила всі свої збереження щоб придбати необхідну техніку, стелажі та купу іншого. Спочатку все було зовсім не так, як в ідеальній картинці у моїй голові: два місяці нічогісінько не виходило… в інтернеті не було жодного рецепту оптимальної формули виготовлення рослинного зефіру. Відверто кажучи, тоді у мене почалася паніка, але тривала вона недовго: я вирішила, що шляху назад немає, тож час взяти на себе відповідальність і довести справу до кінця.
Так і почалися три місяці невпинної роботи та навчання. Купа зіпсованих продуктів та «зефірних ляпок» у смітник, купа нервів та навіть сліз. Після двох місяців, нарешті, зефір почав виходити, але стояло інше питання «як і кому його тепер продавати?». Я занурилася у світ соцмереж і просування свого бізнесу через створення корисного і якісного контенту. До цього в мене не було жодних навичок: навіть лого ми з подругою зробили прямо в телефоні. 2 травня 2019 року я написала на сторінці в Інстаграм: «Тепер зефір без яєць можете скуштувати й ви», і одразу отримала перше замовлення.
В чому ти вбачаєш місію свого маленького бізнесу?
Я за світ без жорстокості … але й без жорстких обмежень. Хочу, щоб такий традиційний слов’янський десерт, як зефір залишився, але без необхідності експлуатувати тварин для його виготовлення.
⠀
Я хочу щоб у людей, які дотримуються рослинного харчування, було різноманіття смаків. Хто захоче їсти лише горіхові тортики та сухофрукти? З часом це набридає, чи не так?
⠀
Моя місія — показати, що можна інакше. Можна етично, але без відмови від улюблених смаків та кулінарних традицій.
Розкажи трішки про свій зефір: як відбувається його розробка, які його основні переваги? Чому його дійсно варто спробувати?
На розробку зефіру мені знадобилося близько двох місяців, але, якщо чесно, я досі на шляху розробки ідеальної формули. Зефір — це дуже капризний продукт, який потребує чіткості виконання. Для мене найважче — це зрозуміти механізм взаємодії продуктів: як, коли й для чого додавати, які повинні бути інгредієнти. Це справжня наука, ніяк не інакше. І одна справа робити це самій, а уявіть як важко пояснити іншим!
Мій зефір — повністю без продуктів тваринного походження, з натуральними та якісними складниками. Він без барвників, ароматизаторів, консервантів, а такий насичений колір і аромат отримує лише через збільшення частки фруктів. Вони проходять мінімальну термічну обробку, і не втрачають смаку та кольору завдяки спеціям, таким як куркума. В моєму зефірі менше цукру, тож він не є таким солодощавим, як магазинний, а деякі смаки навіть з яскравою кислинкою. В ньому немає жиру, а калорійність становить близько 270 ккал на 100 грамів, що для десерту є нормою. Нарешті, в нього особлива текстура: деякі кажуть «не відрізнити!», але я вважаю, що різниця все ж є і це круто! Якби різниці зовсім не було — було б не цікаво.
Розкажи трішки про клієнтів. Чи купують твій зефір люди, які дотримуються традиційного харчування?
В мене просто найкращі клієнти! Не знаю, чи всім так щастить, але я обожнюю кожного.
Я вже маю багато постійних клієнтів, які зі мною від самого початку. Зазвичай ті, хто пробує мій зефір хоча б разочок, повертаються ще й ще. Більшість моїх клієнтів, звісно, вегани та вегетаріанці, проте є експериментатори та поціновувачі десертів, корисних для здоров’я та фігури. Мій зефір також полюбляють діти, бо він цікавий на смак і колір!
Які зефірки є твоїми фаворитами, а які смаки частіше обирають клієнти?
⠀
Взагалі в мене поки монопродукт і в асортименті лише дев’ять постійних смаків зефіру. Вони підібрані так, що кожен знайде свій улюблений: від класичніших (яблуко та полуниця) до нестандартних (лаванда та кава). Від кисленького зефіру зі смаком лимону до найсолодшого зі смаком банан-шоколад.
⠀
Мій особистий фаворит — банан-шоколад, я обожнюю це поєднання Ніжний банан з екстрачорним бельгійським шоколадом. Мммм….Так! Він точно мій фаворит. І лимон! Не можу не згадати зефір зі смаком лимону.
Чи плануєш в майбутньому розширювати бізнес і збільшувати асортимент смаків чи навіть солодощів?
⠀
Так, планую! Але наразі це не моя основна ціль. Я не стараюся пригнути вище голови, щоб швидко розширювати асортимент. Вважаю, що всьому свій час, і для певних дій треба вирости морально й не спішити, щоб потім не було паніки, стресів та ранньої сивини.
⠀
Я працюю, тому що люблю свою роботу. І я буду працювати лише з відчуттям внутрішнього балансу, комфорту й гармонії. Звичайно, я планую розширювати асортимент продукції, деякі нові позиції вже навіть на етапі ранньої розробки. Але нічого конкретного поки говорити не буду ?
Чи вважаєш, що рослинні бізнеси, як твій, є перспективними в Україні? Що потрібно, аби прискорити цей процес?
О так! Моє серце радіє, коли на ринку з’являється щось новеньке. Люблю слідкувати за світом рослинних солодощів, ресторанів, кафе та магазинів. Це моя стихія!
⠀
Все більше людей відмовляються від продуктів тваринного походження, стають свідомішими у цьому питанні… вже навіть ЗМІ та радіо не мовчать. Звісно, це перспективно. Я вірю, що світ з часом повністю перейде на рослинне харчування на — звісно, якщо не трапиться ніякої катастрофи до того часу ?
⠀
А щоб прискорити цей процес, треба бути сміливішими! Є ідея — дійте! Хочете свій стартап? Вперед! Все, що вас зупиняє — ви самі! Тож не бійтеся щось робити — бійтеся не зробити нічого.
Інтерв’ю провела: Софія Остимчук
Фото: Zefirium Vegan