Що споживачам подобається (і не дуже) у рослинних продуктах?

Сьогодні навіть ті споживачі, що не дотримуються рослинного харчування, проявляють більший інтерес до рослинних продуктів. Хоча вегани й вегетаріанці складають лише незначний відсоток населення США, більш ніж половина американських домогосподарств купували продукти рослинного походження минулого року.

То що ж переконало їх спробувати рослинні продукти? Однією з причин можуть бути етикетки, оскільки лейбли «на рослинній основі» (plant-based) є набагато інклюзивнішими за лейбли «веганський» (vegan) чи «вегетаріанський» (vegetarian). Однак є інші переваги та недоліки рослинних продуктів для споживачів, про які пишуть експерти Food Insdustry Executive.

Мотиватори змін

Хоча бажання експериментувати з їжею має значення, споживачі часто роблять вибір на користь рослинних продуктів із вагоміших причин: наприклад, заради добробуту тварин чи прагнення поліпшити своє здоров’я.

Добробут тварин та екологічні проблеми

Вочевидь, багато споживачів занепокоєні поводженням з тваринами у харчовій промисловості. Це змусило їх більше цікавитись інформацією про виробників та обмежувати кількість м’яса в раціоні. Більш ніж половина споживачів покоління Z і 34% бебі-бумерів вже відмовилися від м’яса та продуктів тваринного походження.

В рамках Veganuary 2021 року 582 тисячі споживачів перейшли на веганство на місяць, і майже 44 тисячі з них взяли участь у подальшому опитуванні. Для майже половини учасників опитування тварини були головним мотиватором спробувати рослинну дієту, і 48% учасників зобов’язалися зменшити споживання м’яса після виклику на понад 75%.

Споживачів також турбує, чи є продукти тваринного походження частиною сталого майбутнього. Навколишнє середовище було головним мотиватором для 21% учасників Veganuary спробувати веганство, та для 48% опитаних американців — споживати більше рослинної їжі.

Експерти Boston Consulting Group та Blue Horizon підрахували, що відхід від тваринництва до 2035 року може попередити викид вуглекислого газу у кількості, еквівалентній щорічним викидам Японії, а також зберегти воду, достатню для забезпечення потреб Лондона протягом 40 років. Заміна деяких продуктів тваринного походження на рослинні альтернативи допомагає споживачам відчути, що вони роблять свій внесок у зменшення впливу тваринництва на навколишнє середовище.

Здоров’я та добробут

Протягом останнього року споживачі вибирали продукти харчування, більше орієнтуючись на їхню користь для здоров’я. Переважна більшість сприймає рослинні продукти як здорову альтернативу продуктам тваринного походження.

Переваги, пов’язані з користю для здоров’я, і надалі залишаються суттєвим фактором, що впливає на вибір та придбання рослинних продуктів:

  • Серед споживачів, які визнали себе вегетаріанцями, 42% перейшло на таку дієту, оскільки вважають її кориснішою
  • Здоров’я та покращене самопочуття стало головним мотиватором для 22% учасників Veganuary 2021, а 21% заявили, що стан їхнього здоров’я покращився під час участі в проєкті
  • В опитуванні 2020 року три з п’яти основних причин, за якими американські споживачі обирали рослинні продукти, були пов’язані зі здоров’ям: загальна користь для здоров’я (65%), поліпшення самопочуття при вживанні рослинної їжі (46%) та схуднення (30%).

Зручність

Свіжі продукти мають короткий термін придатності, вимагають більше часу та зусиль для приготування, і часто псуються. З іншого боку, запаковані рослинні продукти не мають таких недоліків і полегшують додавання фруктів та овочів до свого раціону для споживачів. Страви на рослинній основі також, як правило, є швидшими у приготуванні, ніж м’ясні, тож зменшують час на кухні.

Перешкоди для переходу на рослинне харчування

Однак, попри вищезазначені переваги, не всі споживачі квапляться відмовитися від тваринних продуктів.

Смак і текстура

Вірогідно смакові якості рослинних продуктів є найбільшим викликом для споживачів. Опитування європейських споживачів показало, що більше третини респондентів бажають покращення смаку рослинних альтернатив, тоді як майже 30% хочуть продуктів із кращою текстурою.

При переході на рослинну дієту, сир був основним продуктом, за яким учасники сумували, пояснюючи це недостатнім рівнем смаку і текстури рослинного сиру.

Ціна і цінність (price and value)

Ціна є важливим фактором, який впливає на споживчу поведінку, що стало особливо помітним під час пандемії. Саме ціна є головною причиною, за якої покупці вирішують змінити свій улюблений бренд чи магазин.

Половина опитаних споживачів у червні минулого року заявили, що саме через ціну вони не купували рослинні замінники яловичини, птиці та свинини. І майже половина сказала те саме про замінники молочних продуктів.

Наразі витрати на рослинні продукти найнижчі серед домогосподарств з доходом менш як 35 тис. доларів США і найвищі серед домогосподарств з доходом понад 100 тис. доларів США. До тих пір, поки ціни на рослинні замінники м’яса будуть вищими, ніж ціни на м’ясні продукти, споживачі з нижчим доходом з меншою ймовірністю робитимуть вибір на користь рослинних альтернатив.

Щойно виробники рослинних продуктів подолають вищезазначені недоліки, ми побачимо зростання продажів їхньої продукції та кількості споживачів, що замінюють рослинними альтернативами традиційні продукти. Єдине питання — як скоро це станеться?

Alevtyna Kozachok
Координаторка UA Plant-Based