Wanted Vegan – «Перед нами ще великий шлях, але ми впевнено ним йдемо»

Сьогодні наш партнер Wanted Vegan, який почав з виробництва унікальних рослинних нагетсів на гороховому білку, святкує два роки. Тож ми знову зустрілися, щоб поспілкуватися про нинішню ситуацію в бізнесі та плани на майбутнє. Почали з очевидного: впливу повномасштабної війни на роботу.

Як ви відреагували з самого початку та що робили в перший місяць? 

Звичайно, перші декілька днів на початку війни — це був шок, і ми не працювали 24 та 25 лютого. Починаючи з 28 числа, наше основне виробництво та склад у Києві  працювали практично кожен день, бо нам пощастило знаходитися в Дарниці. Але звичайно, ми залежимо від замовлень наших клієнтів, які в перші дні та тижні війни впали практично до нуля. У нас було багато готової продукції на складі, тож частину ми віддавали організаціям, які годували людей в Києві, а частину відвантажували потихеньку по малих замовленнях, що залишились.

А як почали повертатися в більш-менш звичайний робочий процес? Чи довелося внести якісь суттєві зміни на певних етапах виробництва та продажу?

Коли ворог відступив від Києва, і почали відкриватися заклади та супермаркети, потроху поновилися замовлення, тож ми почали повертатися в продажі. Першими були Winetime та Goodwine, далі Мегамаркет і решта магазинів. Нещодавно поновили співпрацю із Сільпо, навіть розширивши асортимент новими продуктами. А незабаром повернення в Novus!

Як оцінюєте нинішній бізнес, порівняно з довоєнним часом? Чи відчуваєте якісь позитивні тенденції? Наприклад, ми помітили частішу кооперацію між різними бізнесами в Україні, і подібне відбувається в усьому світі. В деяких країнах лояльніше ставляться до української продукції, можливо це відкриває вам двері до міжнародного ринку?

Нині бізнес дуже важкий, постачальники інгредієнтів постійно збільшують ціни та перевели нас на 100% передоплату. Ритейл вимагає довоєнних відтермінувань, але потрібно працювати! Поки я бачу тенденцію повернення до довоєнних об’ємів, про збільшення поки мова не йде.

Експортні ж можливості насправді зараз дуже потужні, але потрібно мати експертизу в цьому, щоб розуміти де їх знайти та як використати. До того ж наша продукція продається та транспортується замороженою, що значно збільшує її вартість, та й собівартість продукції у нас вища ніж в Європі. Тому поки важко бути конкурентним місцевим виробникам, але ми працюємо над всіма цими викликами, а наша ціль — експорт!

Дякуємо! Перейдемо до більш загальних запитань: останні два роки загалом були нелегкими для малого та середнього бізнесу, не лише через війну. Ви відсвяткували як раз два роки, то що ж допомогло вам успішно запуститися та розвиватися в ці скрутні часи?

Ми запустилися у пандемію, бо я відчував, що виготовлення харчових продуктів завжди буде актуальним. А також тому, що я вірю в тренд веганської їжі та її майбутнє! А вижили ми тому, що у нас є інші напрямки бізнесу, які дотують цей, на жаль, наразі не прибутковий бізнес.

Здається, зараз майже ніхто не планує на більш ніж кілька місяців вперед. Ви теж дотримуєтеся такого підходу? Можливо, все ж маєте якісь плани на майбутнє, на реалізацію яких сподіваєтеся? А може якісь секретні новинки? 

Ми не робимо зараз якихось капітальних інвестицій та не працюємо над стратегією розвитку. Але якщо на початку війни ми максимально скоротили витрати, то зараз ми поступово нарощуємо активності: у рекламі, в розробці та виведенні нових продуктів, а також у роботі над експортом!

Які уроки ви винесли для себе за останні два роки існування Wanted Vegan? Можливо, ваші погляди на потенціал рослинних альтернатив змінилися?

Коли ми починали, це була гіпотеза, що бізнес може бути успішним. А зараз я впевнений у цьому, але потрібно запастися ресурсами, терпінням і наполегливо робити свою справу! 

Що ще ви б хотіли розказати нашій аудиторії, чого не було в запитаннях?

Хотів би подякувати всій команді, яка працює з Wanted Vegan: ми змогли зберегти практично всіх людей, знайшли можливості працювати у дуже складних і навіть небезпечних умовах, дякую всім! Разом ми сила! Також ми дуже вдячні усім, хто робить вибір на користь кращої альтернативи. Перед нами ще великий шлях, але ми впевнено ним йдемо.

Alevytyna Kozachok
Координаторка проєкту UA Plant-Based