Рослинництво 2.0: горохові котлетки на мільярд і біле золото з вівса – або тренди у рослинному харчуванні 2020

Можливо це важко помітити в Україні, але за останні декілька років світ став більш “травоїдним”. В США з 2014 до 2017 роки кількість веганів збільшилась у 600% та зросла до 19,6 мільйона. Кожен десятий німець купує альтернативу м’ясу, і ця цифра зростає до кожного п’ятого, якщо говорити про молодь. З 2005 по 2018 роки вегетаріанців там стало у сім разів більше. По статистиці, половина італійців зменшує вживання червоного м’яса і ще четверть збільшує кількість веганських продуктів у своєму раціоні.

Звісно, такі зміни у харчових вподобаннях не могли не помітити бізнесмени та інвестори та не почати на цьому заробляти.

У далекому 2009 році стартап “Beyond meat” почав розробляти м’ясо з рослинних компонентів, отримавши чимале фінансування, зокрема від Біла Гейтса і “Tyson Foods”. Через кілька років компанія таки створила рослинні альтернативи яловичині, курятині й свинині, чим спричинила справжній фурор не тільки на тарілці, а й на фондовій біржі. На початок продажу акцій, 2 травня 2019 року, вона була оцінена у 3,8 мільярда доларів, але вже у липні ця цифра становила фантастичних 11,7 мільярда доларів. Зараз бургери на основі гороху від “Beyond Meat” доступні у 53 країнах світу, включно з Україною. Вони подаються у модних ресторанах і продаються всюди: від веганських магазинчиків до величезної онлайн-платформи “Розетка”. Про них говорять м’ясоїди й вегани, адепти здорового харчування і м’ясні гурмани. Навіть такий, здавалось би, далекий від рослинної дієти заклад, як McDonald’s тестує продаж котлеток на рослинній основі в Канаді, і за деякими оцінками, така співпраця може вилитись у додаткових 168 мільйонів щороку для “Beyond Meat”.

Їхні найбільші конкуренти, “Impossible foods” повідомили, що не будуть змагатись за постачання рослинного м’яса для МакДональдзу, бо не мають виробничих потужностей, аби забезпечити такого фаст-фуд гіганта продукцією. Поки що.

Компанія “Impossible Foods” не приховує своїх амбіцій щодо розширення виробництва для захоплення нових ринків. А почалось все у 2009 році, коли стенфордський професор біохімії Патрік О. Браун вирішив присвятити півтора року життя ліквідації інтенсивного тваринництва. Саме це він визначив як найбільшу екологічну проблему у світі. Разом з іншими науковцями Браун організував конференції й підвищував обізнаність, але суха теорія мала мінімальний вплив на ринок. Тож Браун вирішив, що найкращий спосіб пропаганди – конкурентоспроможний продукт на вільному ринку. І розпочав роботу над рослинним м’ясом. Звісно, не без інвесторів, серед яких, наприклад, “Google Ventures”. Вже через кілька років його “неймовірні бургери” можна скуштувати у 5000 ресторанах у 50 американських штатах і ще у 10 тисяч ресторанів по всьому світу. Їх впроваджує ще один гігант фаст-фуду – “Burger King”, вони подаються у мережах супермаркетів і не планують на цьому зупинятися. Бо справа ця вигідна, як не крути: загалом, світовий ринок замінників м’яса приніс дохід у розмірі 4,2 ​​мільярда доларів у 2018 році, і очікується, що до 2023 року він буде коштувати 6,1 мільярда.

В Україні ж основним виробником рослинної “м’ясної” продукції є компанія “Vegetus”. Їхня спеціалізація – етичні сосиски та ковбаски, в основі яких соєвий та пшеничний білок. Демократичні ціни й відповідність смаковим вимогам ринку зробили “Vegetus” лідером рослинних “м’ясопродуктів” в Україні.

Та не лише м’ясні замінники приносять надприбутки. The Guardian назвав рослинне молоко білим золотом. І на то є вагомі причини: галузь оцінюється зараз у 16 мільярдів доларів. Коров’яче молоко перестало вважатись корисним через антибіотики для корів і етичним – через жорстокість на фермах та їх вплив на навколишнє середовище.

Якщо у 1975 році середньостатистичний американець споживав близько 130 літрів молока на рік, то у 2017 році це було всього 66 літрів.

За три роки, з 2013 по 2016 у Британії закрилась 1000 молочних ферм. На заміну їм з закутків супермаркетів покупці почали діставати маргінальне рослинне молоко. Соєве, рисове, кокосове, вівсяне, мигдалеве – раптом вони стали щоденною альтернативною для половини американців. Як ви розумієте, далеко не всі вони позиціюють себе як вегани чи вегетаріанці. І що цікаво, споживачі ладні платити ледь не вдвічі більше за рослинне молоко.

Такі різкі зміни у купівельних вподобаннях застали зненацька навіть виробників рослинного молока. Нещодавно вся Америка страждала від дефіциту “Oatly”, шведського рослинного молока. З моменту початку продажів у США у 2016 році нікому невідома компанія “Oatly” розрослась від постачання жменьки нью-йоркських кав’ярень до понад 3000 кафе та магазинів по всій країні. Компанія збільшила виробництво на цілих 1250%, і все ще намагається задовольнити попит. “Як нам його забезпечити, коли зростання таке скажене?” – сказав Тоні Пітерссон, генеральний директор компанії.

Україна наздоганяє Захід, у нас теж з’явились виробники рослинного молока. За право потрапити в український кошик змагаються “Ідеаль Немолоко”, “Vega Milk” та “Зелена Корова”. І судячи з того, що їхні товари все частіше з’являються на полицях супермаркетів, а смаків стає усе більше, ця ніша ще далека від заповнення.

Навіть сир, і той буває веганським! А значить – і піца. Міжнародний, певно найбільший, бренд піци у світі теж знає про веганський сир і віднедавна у кількох країнах, зокрема Австралії, Франції та Ізраїлі можна замовити не просто пісну овочеву піцу, а справжній шедевр, залитий тягучою плавленою моцарелою без краплі молока у складі.

Таких прикладів – безліч і ставатиме їх ще більше. Тренд рослинної дієти тільки набирає обертів і для будь-кого, хто бачить у ньому потенціал, це неоране поле можливостей.

Авторка:
Олена Баран
Спеціально для HoReCa-Украина

 

Alevytyna Kozachok
Координаторка проєкту UA Plant-Based