Некомерційний проєкт UA Plant-Based з допомогою фірми Pro Consulting дослідила стан українського ринку рослинних альтернатив, а також ставлення українців та українок до цих продуктів, в умовах повномасштабної війни.
Виявилося, що до 2021 року спостерігалося швидке зростання ринку рослинних продуктів: імпортери нарощували об’єми поставок в Україну, а на внутрішньому ринку з’явились нові виробники. Рослинне молоко було та лишається домінуючим продуктом на ринку рослинних протеїнів, адже підходить для більшої категорії споживачів та має більшу цінову варіативність. Водночас ринок рослинного м’яса є доволі новим, через що його динаміка постійно змінюється: наразі лідером ринку є український виробник Eat Me At, а половину займають компанії імпортери.
Війна призвела до розвороту тенденції через негативний вплив на внутрішніх виробників і логістичні канали імпортерів, а також через виїзд за кордон істотної кількості потенційних споживачів. Тим не менш очікується, що ринок рослинного молока та м’яса все ж зростатиме у 2023-2025 роках, з прогнозованими темпами приросту 25% і 20% відповідно.
Також було проведено споживче опитування стосовно сприйняття рослинного харчування та продуктів. Попри те, що більшість людей (86%) дотримуються традиційного харчування, помітна позитивна динаміка у переході на рослинні дієти: 10% людей характеризують своє харчування як флекситаріанське, тобто намагаються зменшити вживання продуктів тваринного походження.
Ставлення до продуктів з позначками «веганський», «вегетаріанський» та «рослинний» переважно позитивне, проте більшість людей не вживає подібні продукти на постійній основі та сприймає їх скоріше як тимчасові опції для посту. Українцям та українкам також бракує інформації про рослинні альтернативи: багато хто не знає в чому полягають їхні переваги, не впевнені як їх правильно готувати та чи мають вони користь для здоров’я.
Нарешті, виявилося, що чинники, які впливають на вибір споживачами рослинних альтернатив залишаються незмінними: на нього впливає ціна й смак продуктів, а також бажання людей пробувати щось нове. Лише 11% людей відповіли, що принципово не готові замінювати м’ясо тварин на рослинне, в той час як 52% розглядають це як цілком ймовірний варіант, якщо рослинне м’ясо буде мати ідентичний смак і текстуру.
Аналіз результатів опитування вкотре підтвердив, що основною аудиторією рослинного м’яса та молока є флекситиріанці, і що саме ця категорія споживачів зростає найбільш стрімко. Це та інші результати дослідження будуть корисні як для виробників рослинних продуктів, так і для ініціатив, що займаються поширенням рослинного харчування в Україні.
Повний аналіз ринку, прогнози та рекомендації для виробників можна переглянути на нашому сайті.
Алевтина Козачок,
Координаторка проєкту UA Plant-Based