Інвестори звертають увагу на рослинні продукти — але що вони бачать?

Бізнес з виготовлення рослинної продукції процвітає, а нові продукти з’являються ледве не кожного місяця. У 2019 Burger King разом з Impossible Foods випустили Impossible Whopper, компанія McDonald’s і Taco Bell запускають нові лінійки вегетаріанських опцій з Beyond Meat. Стати успішною компанією з виготовлення рослинної продукції не так легко: у секторі існує жорстка конкуренція і створення смачних та здорових товарів зазвичай є доволі затратним. 

Тут в пригоді стає венчурний капітал для фінансування бізнесу на ранній стадії. За перші три місяці 2020 року рослинні компанії в США зібрали 741 мільйон доларів. Не дивно, що інвестори стають все більш зацікавленими у секторі та мають деякі цікаві думки з цього приводу.

«Ще ніколи не було так багато варіантів рослинної їжі, і саме успіх цієї сфери спровокував інтерес інвесторів», – каже керівний менеджер Veg Capital Метью Ґловер. «Адже успіх породжує успіх. Інвестори все частіше бачать успіх таких компаній, як Beyond Meat та Oatly, і хочуть шматочок веганського пирога».

Курт Олбрайт, керівний член і засновник Clear Current Capital, каже, що збільшення фінансування рослинних продуктів пов’язане з попитом споживачів на прозорість у ланцюгу постачання їжі. «Споживачі хочуть знати, звідки береться їжа», – пояснює він. «Це зачіпає питання зловживання тваринами, екологічних проблем, небезпечних бізнесових практик та умов праці у застарілій м’ясній промисловості». 

Стефані Дорсі, співзасновниця E²JDJ, також вважає, що споживачі допомагають керувати цією тенденцією: «З нашої точки зору, добробут тварин, здоров’я та проблеми навколишнього середовища впливають на попит у певних групах споживачів, зокрема веганів, мілленіалів та Gen Z, які, як правило, першими починають споживати рослинні альтернативи». 

Проте Ліза Ферія, виконавча директорка Stray Dog Capital, підкреслює, що компанії, які хочуть залучити спонсорів, повинні показати, що мають потенціал для того, щоб залишатися на плаву, і що надії на новітні тенденції буде недостатньо. Зрештою, близько 20% нових підприємств провалюються протягом першого року.

«Зараз ринок є сприятливим для рослинних компаній», – каже вона. «Але вони повинні пам’ятати, що створення стійкої конкурентної переваги та прибуткових компаній є кінцевою метою»

Як і в будь-якому іншому секторі, стартапи у секторі рослинного харчування стикаються з кількома викликами при створенні свого бізнесу, які інвестори мають на меті вирішити. Звичайно, однією з найбільших проблем є фінансування. Eat Beyond пропонує практичний наставницький підхід до компаній, а Патрік Морріс, його виконавчий директор, каже, що гроші майже завжди є викликом для нових компаній на початку. 

За словами Морріса, збільшення кількості продукції настільки швидко, щоб задовольнити попит, є однією з найбільших проблем у цьому секторі. Особливо якщо вони проводять капіталомісткі операції, такі як дослідження та розробка (R&D). Хоча збільшений попит це, звісно, хороша проблема.

«Більшість забезпеченого нами капіталу спрямовується на підтримку нарощування виробничих потужностей для задоволення збільшеного попиту», – говорить він. «Це дуже сприяє не тільки нашим портфельним компаніям, але й галузі, оскільки ми звертаємо увагу на збільшення інтересу на стійкіші та рослинні продукти». 

За словами Ешлі Хартман, старшої директорки Bluestein Ventures, збільшення доступності фінансування у секторі рослинного харчування за останні роки допомагає, але існує ризик того, що це фінансування може бути шкідливим для стартапів, які шукають допомоги. Вона попереджає, що занадто висока конкуренція надто рано може ускладнити залучення фінансування, коли ринок стає більш насиченим.

«У якийсь момент існує ризик того, що фінансові обмеження можуть відновитись, якщо занадто багато стартапів заполонять рослинний ринок, який ще не повністю розвинений», – каже вона.

Однак Роберт Бур, програмний директор корпорації Blue Horizon, стверджує, що для компаній з потенціалом завжди будуть доступні інвестиції. «Для хороших веганських компаній гроші не є проблемою», – говорить він. «На цю мить на ринку є багато капіталу, який доступний для вкладення».

Інвестори бачать, що фінансування спрямовується на цілий ряд різних продуктів у секторі, зокрема м’ясні, яєчні та молочні альтернативи. Але багато хто сходиться на думці, що все ще існують недосліджені напрямки. Сектор потребує досвідчених харчових консультантів та підприємців, орієнтованих на виробництво, брендинг та маркетинг. Також хотілося б бачити більше науковців та інженерів у секторі, котрі б застосовували свій досвід та знання до проблем, з якими стикаються стартапи.

Однак Аріф Фазал, засновник та керівний директор Blueberry Ventures, вбачаэ потенціал у відході від переробленої їжі. «Новітня хвиля інновацій у рослинних альтернативах тваринного походження віддає перевагу натуральним і зрозумілим інгредієнтами, концептуально переходячи від штучно створеної їжі до природної», – говорить він.

За словами Лізи Ферії, існує потреба у більшій кількості рослинних компаній, що займаються виробництвом морепродуктів, тоді як Хартман бачить місце для збільшення кількості альтернатив сиру та інвестицій у підвищення поживності рослинної їжі. Бур каже, що у компаній є багато можливостей для того, щоб зробити веганськими місцеві та традиційні продукти, що вимагатиме значних інвестицій, і він бачить кілька викликів для стартапів.

«Одним з прикладів є формування та текстуризація кінцевого продукту. Це все-таки частіше мистецтво, ніж наука, і вимагає досліджень та розробок інгредієнтів та процесів, а також інвестицій у важкі об’єкти CAPEX, що є коштами, які використовуються компанією для придбання, модернізації та обслуговування фізичних активів».

Оскільки компанії розширюються та зростають, а інвестори стають в чергу, щоб допомогти їм, важливо не випускати з поля зору галузі тваринництва, говорить Гловер: «Головною проблемою для веганських компаній є нарощення виробництва настільки, щоб мати змогу конкурувати з галузями тваринництва за ціною, смаком та доступністю. Оскільки глобальне населення збільшується, а країни, що розвиваються, споживають більше продуктів тваринного походження, ми, швидше за все, втратимо позиції в найближчій перспективі. Ми повинні бути готовими до співпраці та проникнення в наявні ланцюги постачань та інфраструктуру. Ми не можемо працювати у вегетаріанському вакуумі та повинні з ентузіазмом допомогти змінити нинішню систему харчування зсередини».

Це означає стати настільки ж конкурентоспроможними, як і галузі тваринництва, щоб сектор зміг конкурувати у доступності. Наразі продукція тваринного походження набагато дешевша, ніж альтернативи рослинного походження, оскільки вони економлять від масштабу виготовлення та державних субсидій.

«Нам потрібен більший доступ до різноманітних білків, щоб фермери вирощували різноманітніші культури, і щоб уряд підтримував ці культури та продукти… В міру того, як компанії розроблятимуть нові процеси, ресурси та системи, вони будуть знижувати ціни та разом з розширенням бізнесу (або переходом у більші компанії) ці ціни будуть продовжувати знижуватися. Питання: як ми можемо прискорити цей процес, щоб усі мали рівний доступ до кращої їжі?»

Хартман каже, що зниження цін вимагає постійних інвестицій по всьому ланцюжку постачання, починаючи від інгредієнтів і закінчуючи розробкою продуктів, технологіями та виробничими процесами. Попри всі проблеми, з якими стикаються стартапи у рослинному секторі, можна впевнено сказати, що інтерес інвесторів зростає, і це відіграватиме ключову роль у майбутньому. Безумовно, допомагає те, що багато хто в інвестиційному просторі керується тими ж принципами, що і ті, хто шукає фінансування у цьому секторі.

Пареш Пател є головним виконавчим директором та співзасновником відкритого акціонерного товариства Natural Order Acquisition Corp (NOAC), яке збирає капітал для злиття або придбання бізнесу та перетворення його на публічну компанію. За його словами, акціонерні компанії спеціального призначення (SPAC), свого роду публічні акціонерні товариства, дедалі частіше приваблюють альтернативні білкові компанії. Частково тому, що вони можуть запропонувати певні переваги перед традиційним первинним публічним розміщенням акцій (IPO).

«Процес SPAC значно простіший для керівної команди, ніж процес IPO», – пояснює Патель. «Компанії приваблює партнерство, прозорість, узгодження місій, швидкість та нижчі середні загальні витрати SPAC».

Місією NOAC є знизити вплив галузі білків тваринного походження. Вони сподіваються вивести на ринок альтернативні білкові компанії, отримати віддачу від інвестицій і тим самим залучити більше капіталу в простір. З моменту запуску NOAC вони помітили, що все більше інвесторів отримують інформацію про переваги підтримки рослинної їжі.

«Цей процес пройшов шляхом ознайомлення інституційних інвесторів з проблемами традиційної системи харчування, висвітлення проблеми добробуту тварин, здоров’я людей та навколишнього середовища», – говорить Пател. «Оскільки ми описуємо ці проблеми просто, в економічних і наукових термінах, відкриті інвестори доволі часто переживають момент просвітління. Цей аспект нашої місії перегукується з нашими інвесторами та, що ще важливіше, з управлінськими командами, з якими ми прагнемо злиття».

Ліза Ферія теж це помітила: «Більшість інвесторів, які вкладаються у цей простір, перебувають на флекситаріанському континуумі. Вони варіюються … але всі усвідомлюють можливість, проблеми та потенціал зміни системи харчування».

У міру того, як все більше рослинних компаній стають публічними, Patel прогнозує, що приблизно 10 мільярдів доларів ринкової капіталізації у 2021 році зросте втричі. Але стартапи повинні пам’ятати, що цей інтерес з боку інвесторів зарезервований для компаній, які того варті.

«Для компаній основним елементом буде те, чи ваші продукти повторюють чи покращують смак, технологічність, вартість та поживність продуктів, які вони прагнуть витіснити», – говорить Патель. «Складність галузі зростає з кожним днем, коли все більше підприємців виходять на ринок, і все більше споживачів шукає здоровіші, смачніші та гуманніші варіанти».

Здається, інвестори та компанії, що займаються рослинною їжею, сходяться на тому, що вони хочуть бачити у цьому секторі: стійке зростання та більш доступну, корисну та смачну їжу на рослинній основі. Конкуренція підвищує ставку, але інвестори здебільшого погоджуються, що фінансові інвестиції залишатимуться відкритими для компаній, які мають можливість і зусилля удосконалити цей сектор та зробити рослинне харчування реальним вибором для все більшої кількості споживачів. Судячи з видатних талантів та інновацій, які вже керують галуззю, схоже, це не буде великою проблемою в майбутньому.

Джерело: Forbes

Alevtyna Kozachok
Координаторка UA Plant-Based