Новинки серед рослинних продуктів на світовому ринку

Рослинне харчування постійно набуває популярності — про це свідчить дослідження, опубліковане проєктом Smart Protein у партнерстві з ProVeg International, в якому йдеться про те, що європейський харчовий сектор рослинних продуктів зріс аж на 49% за останні два роки. 

Роздрібний продаж рослинних альтернатив продуктів зріс на 27% та складає 7 мільярдів доларів США у 2020 році.  

Навіть в Україні все частіше на полицях у магазинах тепер можна знайти рослинні молоко, йогурт, сир, вершки, морозиво, масло та інші альтернативи традиційно “тваринним” продуктам, і їх різноманітність постійно зростає. 

Представниці кампанії UA Plant-Based промоніторили ринок та підготували збірку найцікавіших новинок зі світу веганських продуктів і з нетерпінням чекають їх в Україні.


Найкраща новина для любителів солодкого: на початку 2021 року корпорація Mars випустила веганські версії своїх легендарних шоколадних батончиків Topic і Bounty. Представники харчового гіганта заявили, що існує “реальний попит” на веганські продукти після того, як продажі їхнього веганського Bounty “перевершили всі очікування”. 

“Ми будемо прагнути збільшити наш асортимент веганських продуктів у майбутньому”, —  сказала Мішель Фрост, генеральна менеджерка компанії Mars Chocolate Drinks&Treats.

У січні Higgidy, виробник домашніх пирогів та булочок з Англії, випустили перший у світі веганський кіш. Він представлений у двох видах — веганський кіш зі шпинатом і печеними помідорами та кіш зі шпинатом і білими грибами. Крім цього, з’явилась ще одна веган опція — пиріг без свинини. Бренд заявляє, що це продукт випробувань багатьох років.

“Ми неймовірно пишаємося тим, що представляємо наш перший у світі веганський кіш, що дозволяє веганам нарешті спробувати кіш від Хіггіді”, — сказала співзасновниця Higgidy Камілла Стівенс.

Після виходу документального фільму “Seaspiracy” багато людей почали вживати замість справжньої риби її рослинні альтернативи, а сам ринок активно росте і вже до 2031 року приголомшливих 1,3 мільярда доларів.

Навіть в Україні, на початку року вийшов на ринок американський бренд Good Catch з продуктами у вигляді рибних котлет на рослинній основі! Ексклюзивним дистриб’ютором інновації стала компанія “Вест Мілз”. 

Good Catch — перший інноваційний бренд рослинної риби та морепродуктів у світі. Рибні котлети виготовляються з суміші шести бобових: сочевиці, бобів, гороху, нуту, сої та фави. За текстурою, смаком і харчовою цінністю вони такі самі, що й звичайні рибні.

Найскладніше завдання інженерів-технологів харчового виробництва під час створення веганських продуктів — це повторити текстуру їх невеганських праобразів. Створити рослинні креветки було особливо важким завданням, але його вирішили New Wave Foods і випустили перші у своєму роді креветки на основі водоростей. Їх текстура і смак такі ж, як у звичайних креветок.

“Ми знаємо, що комерційні та некомерційні оператори ринку громадського харчування повинні продовжувати радувати своїх гостей інноваційними харчовими продуктами, а сегмент рослинної їжі зараз зростає найбільше”, — сказав Родд Віліс, директор відділу натуральних та спеціальних продуктів Dot Foods. — “Креветки від New Wave —  надзвичайно унікальний продукт — справжній “game changer” у галузі морепродуктів. Ми віримо, що вони — чудова рослинна альтернатива океанським креветкам, як інгредієнту, і вона забезпечує всі потреби для відтворення традиційних страв з меню закладів харчування”.

Віденська компанія з виробництва веганських харчових продуктів Revo Foods в березні представила свій перший продукт на рослинній основі, надрукований на 3D принтері під назвою “Salmon With Attitude”. Надрукована риба схожа на справжній копчений лосось, але була розроблена із використанням нової технології, в основі якої — 3D-друк їжі, щоб відтворити текстуру та зовнішній вигляд морепродуктів. Під час процесу поєднуються гороховий білок, екстракти водоростей та харчові волокна, створюючи основу з високим вмістом білка, омега-3 та В12. Revo також створив вершковий копчений лососевий спред.

Американський стартап, що займається клітинним сільським господарством Cultured Decadence нещодавно отримав 1,6 мільйона доларів у рамках попереднього фінансування на виробництво лабораторних морепродуктів. Їхня мета — створити нові морепродукти, які не шкодять світовому океану. Наразі компанія працює над вирощуванням м’яса омарів з невеликої кількості клітин: за харчовими характеристиками воно еквівалентне до традиційного і з часом буде доступним за нижчою вартістю.

Також розвивається виробництво веганських ферментованих продуктів. Зараз доступна технологія, з допомогою якої створюють веганську сироватку та казеїн, основні білки, що містяться в молочних продуктах. Заснований в Каліфорнії стартап харчових технологій Perfect Day — одна з компаній, яка цим займається. Тут використовуються грибки для продукування тваринних білків. Perfect Day продає їх компаніям, які виготовляють рослинні молочні продукти, наприклад, Brave Robot (веганський бренд морозива).

“Можливість запровадити нову категорію харчових продуктів трапляється не надто часто, і зараз у нас 5000 роздрібних магазинів. Це показує, що Америка дуже цього чекала. Більше не потрібно їсти фрукти на десерт, і не потрібно вживати молоко з промислових ферм”, — заявив Пол Колесов, співзасновник Brave Robot. — “Альтернативи молочному морозиву завжди уступали в смаку, і сьогоднішні споживачі з нетерпінням чекають на кращі варіанти. Ми бачимо морозиво Brave Robot як невіддільну частину розв’язання цієї проблеми”.

Clara Foods, стартап харчових технологій з Каліфорнії, виробляє яєчний білок за допомогою ферментації. Але це далеко не всі приклади, і на ринку, найімовірніше, з’являтимуться нові продукти, виготовлені за допомогою ферментованих білків.

“Я не думаю, що в історії був кращий час для створення інгредієнтів, орієнтованих на розробку продуктів, нетваринного походження”, — заявив генеральний директор Clara Foods Артуро Елізондо. — “Зрештою для нас мета номер один — мати найбільший вплив у сфері інновацій, і це можливо, працюючи з компаніями, що займаються харчовими продуктами та напоями, які дійсно хочуть бути гравцями на цьому ринку”. 

Це далеко не єдиний замінник яєць, що зявились у 2021 році. Одна компанія зламала код до ідеального рослинного яйця — принаймні у Великобританії. Нещодавно випущений Crackd The No-Egg Egg  став першим британським рідким веганським яйцем, яке потрапило на полиці магазинів. Виготовлений з рослинного білка, Crackd не містить штучних барвників, ароматизаторів, алергенів, жиру, а також має високий вміст вітаміну B12. Веганський замінник на основі горохового білка виглядає, готується та смакує як звичайне куряче яйце.

“Ми вибрали гороховий білок, оскільки він не містить алергенів, доступний та має порівняно низький вплив на навколишнє середовище”, — сказав Рік Робертс, генеральний менеджер Plant Heads, материнської компанії Crackd.

Раніше успіху у створенні ідеального рідкого яйця добилась каліфорнійська компанія Just EggDicos, одна з найбільших мереж ресторанів швидкого харчування в Китаї, додала в меню яйця від Eat Just. Партнерство є надзвичайно значущим. Dicos має 2600 точок у 32 провінціях та є третьою за величиною мережею швидкого харчування в Китаї. Щороку Dicos обслуговує близько 600 мільйонів споживачів.

Важливішим є те, що веганські яйця повністю замінить традиційні яйця в деяких позиціях меню. Це вперше мережа фаст-фудів зробила заміну подібного характеру в таких великих масштабах. Споживачі можуть замовити веганські яйця Just Egg у трьох бейглах, трьох бургерах і у “західному” сніданку.  

Також прогресивно розвивається сфера вирощення лабораторного м’яса, куди ж без нього? На відміну від вже присутніх на ринку аналогів з рослинних інгредієнтів, які імітують м’ясо, лабораторне м’ясо дає новий спосіб зробити його “справжнім”. Окрім уникнення забою тварин, культивоване м’ясо, може бути ключовим для розв’язання проблем громадського здоров’я, пов’язаних із вживанням м’яса, і має набагато менший вплив на навколишнє середовище. 

Ізраїльський стартап Aleph Farms представив перший у світі стейк Рібай, вирощений у лабораторії. Біфштекс має всі характерні для такого стейку компоненти, але отримується без забою тварин. Натомість компанія використовує інноваційну технологію 3D-біодруку на основі клітин тварин.

“Цей прорив показує науковий досвід нашої команди”, — прокоментував генеральний директор і співзасновник компанії Aleph Farms Дід’є Тубія. — “Мені приємно працювати з найкращими людьми у ​​галузі. Ми усвідомлюємо, що деякі споживачі хочуть конкретних видів м’яса. Це досягнення показує наше прагнення задовольнити унікальні уподобання споживачів, і ми продовжуватимемо поступово диверсифікувати наші пропозиції. Додаткові види м’яса сприятимуть більшому впливу та стануть великим стрибком у зміні глобальної продовольчої системи”.

В галузі рослинного молока, здавалося б, уже винайшли все що тільки можна було. Проте, горохове молоко, у порівнянні з іншими рослинними аналогами, з’явилося на ринку не так давно. Нещодавно шведська марка веганського горохового молока Sproud отримала 6,5 мільйонів доларів фінансування. Веганські молочні продукти Sproud виготовляються із запатентованої суміші білка з жовтого гороху, а також олій і сиропів, збагачених всіма необхідними вітамінами. Sproud містить у два рази більше протеїну, ніж вівсяне молоко та в п’ять разів більше, ніж мигдалеве.

Однозначно, найдивнішим відкриттям у галузі інновацій в рослинних продуктах, став данський стартап Rootly, що розробляє веганські сосиски з відходів сокової промисловості. Зазвичай при виробництві соку м’якуш викидають, але компанія Rootly сподівається скоротити кількість харчових відходів, використовуючи її у створенні веганських ковбасних виробів. Дослідники з Данії також допомогли стартапу розробити рецепт рослинної оболонки для сосисок, яка імітує відчуття хрускоту при відкушуванні, характерне для традиційних виробів з продуктів тваринного походження.

Згідно з прогнозами, повторно перероблені харчові продукти стануть однією з найбільших харчових тенденцій у 2021 році. Досі велика частина повторного використання м’якоті соку була зосереджена на виробництві таких матеріалів, як веганська шкіра.

А поки ми чекаємо на появу 3D лосося в Сільпо та запуску власної лінійки рослинних креветок від АТБ, більше новин зі світу рослинних альтернатив, зокрема в Україні, можна знайти на нашому сайті.

Авторка статті: Яна Рудницька
Спеціально для Post Eat

Alevytyna Kozachok
Координаторка проєкту UA Plant-Based