Наразі порівняно легко придбати рослинне м’ясо, яке добре виглядає та чудове на смак. Impossible Foods та Beyond Meat можна знайти у багатьох закладах швидкого харчування, в продуктових магазинах і ресторанах на всій території США та за її межами.
Згідно з новими даними, опублікованими у квітні цього року асоціацією Plant Based Foods Association та The Good Food Institute, ринок рослинних альтернатив м’яса у 2020 році досяг 1,4 мільярда доларів. Однак в останні роки компанії, що пропонують альтернативи м’яса, стали об’єктом критики через великий вміст насичених жирів і солі у своїх «занадто оброблених» гамбургерах. Водночас варто зазначити, що за деякими дослідженнями, навіть такі бургери на рослинній основі корисніші за тваринні аналоги.
Попри це, неможливо ігнорувати той факт, що переважна більшість людей полюбляє поєднання жиру, солі та цукру в їжі. Це знають найуспішніші рослинні компанії, котрі спокушають поціновувачів м’яса традиційними смаками й текстурою, успішно імітуючи солоний, жирний смак улюбленого фаст-фуду.
Нещодавно я стверджував у Fast Company, що більшість із нас насправді не хочуть їсти тільки корисну їжу, і навіть найбільш свідомі споживачі бажають інколи себе побалувати. Це означає, що успіх продуктів Impossible Foods та Beyond Meat у порівнянні зі старими вегетаріанськими брендами на кшталт Boca та Gardein, багато в чому можна віднести до їх харчового профілю, котрий надає їм такого чудового смаку.
Це не означає, що немає людей, які хочуть харчуватися здорово. Згідно з одним з опитувань, 93% споживачів відчувають необхідність їсти корисну їжу принаймні час від часу, а 54% вважають, що включення у свій раціон більшої кількості рослин робить їх здоровішими. Згідно з дослідженнями Едлонга, більш ніж половина споживачів вважають за краще їсти рослинні альтернативи через те, що вони корисніші.
Деякі експерти стверджують, що споживачі дедалі більше орієнтуються як на здоров’я, так і на смак рослинної їжі. Таким чином, є нова хвиля компаній, що пропонують набагато здоровіші рослинні продукти, котрі містять лише цільні інгредієнти, які ми можемо назвати та розпізнати. Такі компанії стверджують, що рослинна їжа може бути як поживною, так і смачною, і хочуть це довести.
Джейсон Розенбаум, виконавчий директор та співзасновник Actual Veggies, припинив їсти м’ясо через стан здоров’я у 2019 році. Він сподівався замінити бургери рослинними альтернативами, але не зміг знайти нічого, що він вважав досить свіжим, смачним і корисним.
Він запустив Actual Veggies на початку цього року, націлившись на споживачів у тій же позиції, в якій опинився сам. Зараз у стартапі є чотири вегетаріанські гамбургери, кожен з яких заснований на одному овочі. Вони не містять олії та мають низький вміст солі.
«Ми вважаємо, що овочі смачні, і хоча здоров’я також важливе, ми знаємо, що смак – на першому місці», – говорить він. «Створюючи унікальну суміш прянощів і чудову текстуру, ми можемо передати дивовижний смак овочів».
Однак Розенбаум каже, що створення бургерів, котрі б мали водночас прекрасний смак і хороший профіль поживних речових, було справжньою битвою. Він також вірить, що споживачі все частіше шукатимуть здоровіші бургери на рослинній основі, та очікує, що в майбутньому на ринку з’являться як перероблені, так і корисніші гамбургери.
Але попри відчутне розділення смаку та користі рослинних альтернатив, деякі компанії взагалі не вважають балансування здоров’я зі смаком проблемою.
Dr. Praeger’s Sensible Foods, заснована в 1994 році кардіохірургами Пітером Праегером та Еріком Сомбергом, довгий час спостерігала попит на смачні рослинні замінники м’яса.
У відповідь на це компанія запустила нову лінійку продуктів у 2019 році для споживачів, які бажають чистіших високобілкових альтернатив, що не містять штучних інгредієнтів. Син Пітера Прегера, Ларрі Прегер, каже, що смак не став великою перешкодою для компанії.
«Нам не важко збалансувати смак з користю», – говорить він. «Ми залишаємось вірними своїм “овочевим кореням”, та отримуємо смачні чисті інгредієнти, які не шкодять смаку, а навпаки, покращують його».
Компанія Bolthouse Farms, яка стала першовідкривачем бебі-моркви та морквяного фрешу, щойно випустила нову лінійку продуктів на основі моркви, зокрема морквяний рис, локшину та морквяні хот-доги з цілої моркви з мінімальною обробкою.
Ей Джей Бернштейн, віцепрезидентка компанії з маркетингу, каже, що продукція збалансовує потреби та смаки споживачів.
«Ми вважаємо, що яким би здоровим та поживним не був продукт, якщо він не має смаку, споживачі його не купуватимуть», – каже вона. «Збільшуючи можливості для споживачів, ми сподіваємось допомогти їм додати більше дієтичних продуктів, що містять прості інгредієнти, до свого раціону. Ми віримо, що на ринку є місце для продуктів тваринного походження, альтернатив м’яса та продуктів рослинного походження».
У світлі Covid-19, Bolthouse Farms також змогли адаптуватися до мінливих пріоритетів охорони здоров’я: «В результаті пандемії ми побачили, що споживачі шукали продукти, що містять більше інгредієнтів, котрі підвищують імунітет».
Хоча споживачі, які бажають їсти більше рослинної їжі, можуть бути мотивовані як смаком, так і здоров’ям, схоже, компанії до цього часу намагалися задовольнити обидві потреби окремо. Але оскільки сектор продовжує впроваджувати інновації, стимульований збільшенням попиту та інвестицій, ця роздвоєність може незабаром закінчитися.
Impossible Foods та Beyond Meat нещодавно випустили здоровіші версії своїх гамбургерів. Також збільшується кількість інших компаній, орієнтованих на чисті інгредієнти, які впевнені, що їхні продукти чудово смакують.
Подібно до того, як асортимент рослинної їжі за останні роки розширився в геометричній прогресії, перетин між користю та смаком, схоже, також розширюється.
Автор статті: Бран Кейтмен
Переклад: Яцюк Богдана, представниця UA Plant-Based