Продажі рослинних продуктів, які повністю замінюють продукти тваринного походження, виросли на 27% за 2020 рік і сягнули 7 млрд доларів, відповідно до даних SPINS* на замовлення The Good Food Institute (GFI) та Plant Based Foods Association (PBFA).
Набір даних SPINS не містить інформації від деяких провідних ритейлерів, а також не включає інформацію щодо онлайн-продажів, тому фактичний показник, вірогідно, дещо вищий.
В контексті дослідження рослинний продукт — це товар, який забезпечує «повну заміну продуктів тваринного походження». Тож у випадку з соусами, наприклад, дані охоплювали продажі веганезу (майонезу без яєць), але не включали продажів гірчиці, оскільки вона не замінює жодного тваринного продукту.
Згідно з GFI та PBFA, хоча приріст на 27% частково показує зміщення споживчого вектора внаслідок пандемії, ріст продажів рослинної продукції значно випереджає ріст загального роздрібного ринку харчових продуктів та напоїв (+ 15%), і впровадження рослинної продукції у домогосподарствах неухильно зростає.
«Сьогодні 57% домогосподарств купують продукти рослинного походження, у порівнянні з 53% у 2019 році».
Продаж рослинного молока + 20%
Найбільшим і найзрілішим сегментом у цій категорії є молоко рослинного походження, яке охопило вже 39% домогосподарств в США і привело до зростання продажів на 20% до 2,5 млрд доларів, хоча роздрібні продажі коров’ячого молока також зросли вперше за роки.
Продажі мигдалевого молока, яке становить близько двох третин категорії, зросли на 16,9% до 1,59 млрд доларів за 52 тижні до 24 січня 2021 року. Однак вівсяне молоко, яке з’явилось відносно нещодавно і було зареєстроване в базі даних лише кілька років тому, вже має нестримний успіх у продажах, які зросли на 219,3% до 264,1 млн доларів за цей період. Наразі воно на другому місці та випереджає навіть соєве молоко (продажі якого роками знижувались, але протягом останніх місяців знову почали рости). Продажі горохового молока, теж порівняно нового продукту, зросли на 15,8%, тоді як продажі кокосового молока, яке існує на ринку вже давно, зросли на 25,9%, що обумовлене значним зростанням попиту на продукти тривалого зберігання та помірним зростанням попиту на охолоджені продукти.
Роздрібний продаж рослинного молока в США зріс на 21,9% до 2,542 млрд доларів за рік до 24 січня 2021 р., згідно з даними, переданими FoodNavigator-USA від SPINS. Ключові сегменти:
# 1 Мигдальне молоко (+ 16,9% до 1,59 млрд дол.): охолоджене + 17%, тривалого зберігання + 15,8% (або пастеризоване/стерилізоване)
# 2 Вівсяне молоко (+ 219,3% до 264,1 млн дол.): охолоджене + 218,6%, тривалого зберігання + 85,9%
# 3 Соєве молоко (-0,9% до 201,4 млн дол.): охолоджене -0,2%, тривалого зберігання + 11,3%
# 4 Кокосове молоко (+ 25,9% до 134,6 млн дол.): охолоджене + 8,3%, тривалого зберігання + 68,6%
# 5 Горохове молоко (+ 15,8% до 45,2 млн дол.): охолоджене + 16,4%, тривалого зберігання -2,1%
# 6 Рисове молоко (+ 4,2% до 44,68 млн дол.): охолоджене -8,5%, тривалого зберігання + 12,2%
Продаж рослинного м’яса + 45%
Продажі другої за величиною категорії — м’яса рослинного походження — зросли на 45% до 1,4 млрд доларів за 52 тижні до 27 грудня 2020 року, що значно випереджає зростання продажів звичайного м’яса, хоча ринок останнього (набагато більшого та більш зрілого) також збільшився за цей період.
Найбільший ріст було виявлено в охолоджених м’ясних продуктах рослинного походження «наступного покоління» (+ 75%), тоді як продажі замороженого рослинного м’яса зросли на 30%.
Сьогодні на рослинне м’ясо припадає 2,7% доларових продажів роздрібного фасованого м’яса, а його охоплення домогосподарств США зросло з 14% у 2019 році до 18% у 2020 році.
Продажі рослинних морепродуктів — ринку, який, як очікується, буде значно розвиватись найближчими роками — зросли на 23% і склали 12 мільйонів доларів.
Рослинний йогурт + 20%, рослинний сир + 42%
Ледве не найбільший темп доларового приросту в рослинному сегменті мають рослинний йогурт (+ 20,2% до 343 млн доларів у 2020 році), рослинний сир (+ 42,5% до 270 млн доларів), а також рослинні яйця (+ 168% до 27 млн доларів).
Рослинне вершкове масло (виробники якого наполягають, що це не нова назва маргарину чи спреду, а саме назва продуктів, що спеціально замінюють вершкове масло), становить 7% категорії вершкового масла, тоді як вершки на рослинній основі (+ 32,5% до 394 млн доларів) зараз становлять 6% у категорії вершків.
Найбільші м’ясо-молочні компанії інвестують в альтернативні білки
Деякі оглядачі вважають, що альтернативам м’ясного, молочного та яєчного виробництва на рослинній основі приділяється непропорційна кількість грошей, часу та статей, враховуючи їх незначну частку на загальному ринку продуктів та напоїв.
Однак інші зазначають, що траєкторія є чіткою та прослідкованою, оскільки провідні бренди від Nestlé до Unilever та Danone, величезні м’ясні компанії від Tyson до JBS, найбільші світові бренди продовольчих послуг від McDonald’s, Burger King та KFC до Pizza Hut, Starbucks та Dominos, та провідні роздрібні ритейлери, як от Kroger та Tesco — всі робили значні ставки на альтернативні білки протягом останніх 12 місяців.
Щодо того, наскільки великим може бути такий ринок, передбачити складно, враховуючи, що рушії попиту різняться між категоріями, а деякі товари технічно складніші за інші. Ціна залишається бар’єром, а споживачі досі високо цінують смак, текстуру та поживність тваринних білків.
Однак «2020 рік став проривом для рослинних продуктів на ринку», – сказав аналітик з досліджень GFI Кайл Гаан. «Ми відзначили неймовірне зростання загальної кількості рослинних продуктів, зокрема рослинного м’яса, що перевершило наші очікування і є чіткою ознакою того, куди спрямовуються смаки споживачів».
Розмір виграшу в «альтернативних» білках
Нещодавній звіт Boston Consulting Group та корпорації Blue Horizon прогнозував, що альтернативні білки (рослинні, мікробні, протеїни культивованих клітин) можуть скласти 11% світового ринку білків (290 млрд доларів) до 2035 року.
У цьому звіті оцінка заснована на припущенні, що альтернативні білки зовсім скоро відповідатимуть продуктам тваринного походження за ціною, смаком та текстурою. Також припускається, що ми спостерігатимемо збільшення виробництва тваринної продукції ще протягом деякого часу, незалежно від зростання виробництва альтернативного білка, оскільки загальний ринок білка все ще зростає.
* Дані SPINS представляють роздрібну торгівлю рослинної їжі, яка безпосередньо замінює продукти тваринного походження, зокрема м’ясо, морепродукти, яйця та молочні продукти, а також страви, що містять рослинні альтернативи. Ці дані були отримані за 52-тижневий період, до 27 грудня 2020 року, з продуктових каналів SPINSscan Natural Enhanced, Conventional Multi Outlet (на базі IRI). Сюди не входять дані супермаркетів (c-markets = convenient markets), продажів онлайн та інформація від деяких ритейлерів, як от Trader Joe’s, ALDI та Costco.
GFI та PBFA також замовили дані споживчої панелі від SPINS (яка використовувала Національну споживчу групу США, спільне підприємство Nielsen та IRI, що складається приблизно з 100 000 домогосподарств).
За даними Mintel, у період з 2018 по 2020 рік було зафіксовано збільшення заявок на нові американські рослинні продукти та напої на 116%.
«Категорія рослинної продукції досягла такої міри, що роздрібні продавці вже більше не можуть чітко виокремити покупців рослинних товарів», – Доун Валандінгем, керівник відділу роздрібної торгівлі, SPINS.
Джерело: Food Navigator USA
Переклад: Богдана Чако